(in Dutch) De Staartdeelmachine (SDM) is een game-achtige omgeving voor het leren staartdelen. Dit is een computerprogramma dat aan de Universiteit Leiden ontwikkeld is. Het is geschreven in Visual Basic en vloeit voort uit onze wens een empirisch gefundeerde (en op psychologische inzichten gestoelde) methode te ontwikkelen om deze complexe rekenkundige bewerking te onderrichten.
De didactische methode die deze software ondersteunt is gebaseerd op kolomsgewijs herhaald aftrekken (ook wel bekend als "progressief schematiseren") volgens een "zo efficiënt mogelijke" strategie. Dit dient als basis voor de latere verwerving van het meest efficiënte algoritme dat bekend staat als "klassiek staartdelen". Eerder onderzoek op basisscholen heeft ondersteuning opgeleverd voor de leerbaarheid en bruikbaarheid van deze basismethode en de door ons ontwikkelde software.
Het programma ondersteunt verscheidene kennis- en vaardigheidsniveau's waarmee de leerling uitgedaagd kan worden zijn deelkennis en -vaardigheid te testen en te doen toenemen. Tegelijk is het programma flexibel genoeg om deel uit te maken van diverse onderwijsmethoden waarin het belang van goed onderricht in deze complexe rekenkundige bewerking erkend wordt. Ook heeft het programma uitgebreide en zeer gedetailleerde loggingsfaciliteiten waarmee de leerkracht zelf een diagnose kan maken van sterke en zwakke punten van de kennis en vaardigheid van de leerling in een bepaalde fase van het rekencurriculum. Hiermee kan de leerkracht zelf het niveau en de soort ondersteuning van de Staartdeelmachine vaststellen dat de leerling op dat moment nodig heeft.
Game levels correspond to the learning stage the pupil is in and vary from level 1 (minimum number of constraints) to level 5 (maximum number of constraints).